lördag 7 mars 2015

Citrus och timjan

God morgon!

Tänk, då var det helg igen, det känns alltid lika skönt!
Den här veckan köpte jag lite nya växter som får pigga upp tillvaron lite.

Ett citrusträd som jag önskat mig länge, hoppas bara att jag kan hålla liv i det...
Det får flytta ut på verandan så snart temperaturen tillåter.




Jag har inte smakat men det ska vara ätligt, 
undrar hur mycket det blir kvar när man skalat de små frukterna...
Nåja, fint att se på är det ju i alla fall.

De små skorna var min farfars.


Stolen som trädet står på är en fiffig sak som man kan vända på så att det blir en trappstol.

Möbeldesign i ett tidigt skede med en stol som kan användas som stege
 och sen när man klättrat klart så vänder man tillbaka den
 och låser med en hasp så är den sittvänlig igen.



Jag köpte också en timjankruka som får stå på min bricka som nu har ett franskt tema.

Salt med provencalska kryddor, lavendelkarameller och en fransk mugg.
Salt och karameller har jag fått av min dotter när hon kom från Provence 
där hon pluggade franska i en månad.

 Så nu ligger man i lä när det gäller att prata franska!


Måste också visa en växt som jag hittade som ser lite rolig ut.
Det är nog en suckulent av något slag som har ett lite udda växtsätt.

Den passade bra i min lilla våg som jag fått av min svärfar
 som använt den i sitt konditori när han jobbade som konditor.



Hoppas att du också får en trevlig helg!

Kramar / Ann

9 kommentarer:

  1. Vilka fina saker du har! Jag älskar din trappstol! En sån skulle jag gärna vilja ha! De kunde förr också! Ofta kan man hitta riktigt finurliga möbler som är både fina och praktiska!

    Såna små barnskor har vi också, men så roligt att ha ett par som kommer från din farfar! Då betyder de ju extra mycket! Våra är inköpta i en loppisaffär så vi har ingen aning om var de kom från. Men fina är de i alla fall!

    Och vågen! Vilken ovanlig sak! Och även där har ni en släkthistoria till den! Såna saker får liksom lite extra själ och blir extra betydelsefulla!
    En sån växt som du satt i den tror jag att jag haft tidigare. Jag fick den som gåva och fick då veta att den är en släkting till svärmors tunga. (Lite kul att den då sitter i svärfars våg! Hihi! )
    Jag tror att det rätta namnet ska vara Sansevieria spagetti.
    Jag gav bort växten till min son när vi flyttade till huset vi nu bor i. Den hade samma storlek i flera år men han verkar ha skött den bra för nu har den börjat växa rejält!

    Jättefint citrusträd har du köpt också! Hoppas du lyckas med den framöver! Då har du c-vitaminförråd hemma året om!

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Skulle också vilja ha ett sånt fint citrusträd. Den som lever får se(c) heter det ju, hihi.
    De där klätterstolarna gillar jag verkligen så praktisk speciellt för mig som är kort. och så tar de liten plats.
    Önskar dig en fin helg med sol
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Vilken fin våg !!...det där citrusträdet blir man glad av att se ;))....såg att det fanns några på Blomsterlandet, men jag vågar inte köpa något...tror inte jag klarar av att sköta det ;)....
    Ha en fin morgondag !!
    Kram och god natt!
    Bia

    SvaraRadera
  4. Vilken söt citrus på en så rar och gedigen stegstol! Jag har tänkt försöka mig på ett träd till balkongen i sommar... Om sommaren blir fin går det nog bra, värre blir med vinterförvaringen.
    Ser att du också gett dig på en ny spännande växt, fast min är ju nygammal förstås! En sån svärfarsvåg har jag aldrig sett, måste vara ovanlig. Kul med lite annorlunda prylar!

    Önskar dig en fin vasaloppssöndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Bra stol som du kan göra om till trappstol. Och
    vilket träd, så många frukter, jättefint!
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  6. Läckert citrusträd! Gissar att du kan äta frukterna med skalet på. Det är antagligen ganska tunt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Men kära nån så många frukter på det lilla trädet! Så spännande att höra sen om frukterna var goda.
    Det är alltid lika spännande att se möbler och annat från gården. Både stolen, de små skorna och vågen...så fina! Tres, tres bien!
    Tänk nu är det snart måndag igen...så fort en helg går.
    Önskar dig en fin start på veckan!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  8. Men kära nån så många frukter på det lilla trädet! Så spännande att höra sen om frukterna var goda.
    Det är alltid lika spännande att se möbler och annat från gården. Både stolen, de små skorna och vågen...så fina! Tres, tres bien!
    Tänk nu är det snart måndag igen...så fort en helg går.
    Önskar dig en fin start på veckan!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  9. Vilket jättefint citrusträd! Ja, man kan undra om de är goda, eller om de är väldigt sura!
    Kram Anna

    SvaraRadera