torsdag 3 mars 2016

Blått är flott

Hej!

I min vårlängtan så fick jag inspiration till blåa toner i köket nu till våren.
Än är det ju vinter men i mitt kök är det redan vårfint.
Det är många år sedan jag hade något blått i inredningen 
men nu var det dags att sätta lite färg på tillvaron.

Blårandiga gardiner åkte upp, lite gammaldags pyjamasrandiga på något sätt.


Av en snutt överblivet gardintyg sydde jag små runda dynor till Leksandsstolarna.
De är så gamla och stickiga så det behövs en dyna på dem för att sitta skönt.


Silverbrickan fick lite fina detaljer som förstärker den blå känslan 
och jag gillar det fina bandet från  Insjöns väveri.
Spetsduken är faktiskt vaxad så man kan torka av den, både fin och praktisk.
Den är köpt på Annas hem som du hittar HÄR.
Hjärtat längst ner på brickan har jag fått av en vän som gjort det själv.
Sånt är extra roligt att få!


Av några gamla vävda små dukar sydde jag kuddar till soffan.
Baksidan är en hemvävd linneduk, hemskt att klippa sönder den
men nu används den ju i alla fall.
Bättre det än att textilier från förr bara ligger i en låda 
och det känns roligare att sy av det gamla än att köpa nya kuddar i blått.
 Det finns ju mycket i blått i år men jag kör på med återbruk istället förr att handla nytt.


Lite nya kuddar i kökssoffan gör verkligen skillnad.


En blå kökshandduk måste man ju ha i ett blått kök. ;-)
Den gamla koskällan användes här förr när det fanns kor på gården.


Vårt kök är inte så stort, men vi trivs bra ändå.


Ja, det var lite bilder på mitt vårkök i blått.
Som sagt, lite kul med färg som omväxling till det vita, svarta, grå och naturfärgade 
som jag annars gillar mest.
I natt har det snöat och det lovas mer så vår inne och vinter ute är det hos mig!

Ha en fin torsdag och helg med för den delen, fredag imorgon igen!
Hej och hå vad tiden springer på!



27 kommentarer:

  1. Så fräscht med blått, du har verkligen fått in våren i ditt kök! Även om jag själv har köksstolar med ålder så är jag så avundsjuk på de vackra gamla Leksandsstolarna. Ångrar som bara den att jag gjort mig av med mina!
    Kuddarna ger mig en idé om att själv rota i mina gömmor där hemvävda oanvända dukar bara ligger och ligger. Kanske de kan få komma fram i annan skepnad? Tack för inspirationen!

    Må så gott i ditt vårkök!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blir inspirerad! Ja, nog är det roligare med en hemsydd kudde än en ny och bra när gammalt tyg blir använt också.
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Vackert och inbjudande, mycket mysigare än ett "blekt" kök tycker jag:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det helt nödvändigt med lite färg för att pigga upp lite!
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Så fint med blått i köket och så mycket härligt du har fått till i både gardiner, dynor och kuddar!
    Åh, dina kuddar är ju helt underbara! Jovisst, nu är det inne med blått, och man ser mönstren överallt, men du har din egen kombination av återbruk dessutom - alltid mycket snyggare och mera personligt! Allt man kan göra själv blir alltid finast, tycker jag.
    Så vackert också med de gamla leksandsstolarna!

    Ja, mera nederbörd ska vi också få, även om det säkert mest blir regn! Betydligt ruggigare väder nu, men ganska skönt, då man kan få lite gjort inomhus också. Det passar ju perfekt.

    Ha en fortsatt skön torsdag!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa! Yrsnö här idag, nu vill vi ha sooool!
      Trevlig helg ändå trots tråkvädret!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Fräscht och snyggt blev det med blått i köket! Kuddarna du sytt är jättefina och återbruk är ju alltid en bra sak :)
    Ha en god fortsättning på veckan och en skön helg!
    kram Tini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Tini!
      Blått är lite vårfräscht tills jag vill ha mer neutrala färger igen, kul med omväxling!
      Trevlig helg!
      kram, Ann

      Radera
  5. Så trivsamt kök ni har och blått är fräscht och vackert! Tror jag ska ha blått när jag gör vårfint i vårt kök. Dina soffkuddar är härliga i det återbrukade tyget. Bra att plocka fram det som sparats i skåp och lådor och använda det!
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blir inspirerad till att ha lite blått i vår! Lycka till !
      Trevlig helg!
      kram, Ann

      Radera
  6. Så vår fint du har det. Ska nog bli lite grejat här med nu när de flesta resorna är över och vi är hemma mer.Tack för några trevliga timmar i salongen och det blev bra du. Dotter gillade det så då är det bra.
    Ha nu en fin och go fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för en trevlig stund på salongen! Kul att du (och dottern) blev nöjd och så fick ju T en fin fru också!
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Oj vad mycket jag hade att läsa hos dig! Det märks att jag inte läst så många bloggar på slutet! Jag har mest fastnat i släktens olika livsöden genom släktforskning. Det kostar en del att få åtkomst till släktforskarsidorna så jag försöker forska lite intensivt medan jag ännu är medlem!

    Du har gjort så fint hemma! Både i köket och rummet! Fint att sy kuddar av gamla vepor!
    Och det gamla symaskinsunderredet var jättefint!

    Ha en riktigt fin helg Ann!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande med släktforskning! Tyvärr tar det ju lång tid så jag får nog spara min forskning tills jag blir pensionär! Hihi
      Trevlig helg till dig!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Så mysigt och hemtrevligt ni har i köket ;))...fint med blått där.
    Och kuddarna blev ju jättefina där i soffan ;))
    Ha nu en fin helg !!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och detsamma till dig Bia!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Åhh vilka vackra bilder från ditt kök!
    Det är väldigt vackert med blått i inredningen, speciellt i ett kök och speciellt i ditt!
    Hoppas allt är bra med dig och att du har en härlig fredag!
    Varm kram
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt bra med mig, tack!
      Trevlig helg till dig!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Så fint du har fått till det i ditt trevliga kök. Andas vår helt klart. Har inte så mycket blått heller, varken i inredning eller kläder och fattar egentlgen int varför. Det ser ju så fräscht och vackert ut. Jättefint med kuddarna i olika mönster och nyanser. Det är så roligt att få till det av nästan ingenting liksom, mycket roligare än att köpa nytt.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker om det! Tack för snälla ord!
      Ha det fint!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Så himla mysigt kök du har...och ja, blått har jag inte mycket av men VILL ha! Tror det får bli några nya blåa kuddfodral snart i soffan! Tack för inspirationen...
    Ha en skön söndag och kram till dig!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte brukade jag heller ha mycket blått, men nu gick jag all-in!
      Kul att du blir inspirerad!
      Trevlig vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  12. Fantastiskt vackert ditt kök är. Visst är det härligt med blått så här på våren. Jag har också gjort köket i blått nu. Massor med snö utomhus, men solstrålarna och de blå blir som att plocka in våren lite tidigare. Kram och fin söndagskväll till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får försöka våra till det lite inne för än har vi då full vinter här. Snön vräker ner idag dessutom!
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  13. Blev ju superfint, och snygga dynor! :) Härligt med vår! Kram H❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dynorna blev som jag hade tänkt från början. De andra som vi hittade får bli utedynor istället!
      Kram på dig!
      Ann

      Radera
  14. Blev ju superfint, och snygga dynor! :) Härligt med vår! Kram H❤

    SvaraRadera