söndag 4 september 2016

Skördetid och en liten skördefest

Hej igen!
Skördetid för både det ena och det andra är det nu 
och frys och förråd börjar bli fulla av goda saker att frossa i under vintern.
Idag hann vi plocka ett gäng kantareller till, 
men nu är de på sluttampen och snart blir det trattisarna 
som får hamna i svampkorgen istället.
Äpplen har vi också gott om i år och idag gjorde jag äppelmos för ett helt kompani.
Det brukar räcka ett par år och det är ju skönt för nog är det lite kladdigt att hålla på med...

De här fina äpplena heter Birgit Bonnier eller Biggan och är kalasgoda och så röda och fina.
Jag brukar kalla dem för Snövitsäpplen för de ser nästan lite för sagolika ut och de skulle ju kunna vara förgiftade av drottningen när de ser så lockande ut...Hihi.


 I köket har mina grårandiga gardiner kommit upp
 och det blå som dominerat köket i sommar har jag plockat bort för i år.
Lite mer höst hos mig alltså!


Några nygamla kuddar i soffan också så känns det hela lite nytt och fräscht igen.


Den gamla fruktlådan är numera förvaring till några vinflaskor.
Praktiskt med hjul på lådan när man ska städa.
 

Örterna har jag klippt ner och hängt på tork i taket.
Rosmarin och timjan får samsas med vitlöken.
Det doftar underbart!


Ikväll blir det söndagsmiddag med älgstek kryddad med timjan och vitlök,
smörstekta kantareller, och äppelpaj till efterrätt.
Lite skördefest kan man kanske säga!

Ha en fin vecka!
Kramar / Ann

11 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt härlig skördefest i ditt trivsamma kök!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så trevligt du har det skulle nog känna mig hemma hos dig när jag kom innanför dörren.
    Äppelmos blev det här med för någon veka sedan nu är det Aronian som ska tas om hand sylten är gjord nu ska jag testa att göra glögg åxå.

    Ha det gott är du på jobb på fredag och har tid över till mig kanske??? Åker till Gävle då och borde rädda folket från skrämselhicka när de ser mig
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så hemtrevligt och mysigt du har det i köket, jag sitter och ler med hela ansiktet när jag tittar på dina bilder. Du kan verkligen konsten att skapa harmoni:)
    Skorpan

    SvaraRadera
  4. Så härligt med skördetid och så fint med äppeldoften inomhus och kryddorna på tork. Fiffigt med fruktlådan som barskåp - så har jag på torpet också, men hjulen på, så bra! Det måste jag ta efter! Du har så fint omkring dej! Önskar dej en skön fortsättning på veckan! Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Mycket godsaker både på bänk, i tak och i låda:) Jag ska koka lingonsylt idag! Behövs inga mångder men lite egen sylt vill jag ha.

    Ha det fint spå semestertrippen! Hört många som åker dit.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Jo,nu myser vi in oss i stugvärmen och mumsar på allt som mognat i solen. Gott liv :)

    SvaraRadera
  7. Ljuvligt med äpplen så här på höstkanten. Och så fint med kryddorna som hänger i taket. Hoppas du har en riktigt fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  8. Mm vad det lät fantastiskt gott, det vattnas i munnen! Och vilka vackra äpplen, ja dem får man nog äta försiktigt så hon inte varit framme o förgiftat dem...;)
    Nu blev jag sugen på äppelpaj, det får det nog bli i helgen. O på söndag kommer mannen förhoppningsvis hem med kantareller! ;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Jag ligger efter med det mesta just nu...vi har nyss kommit hem från semestern och har bara mest hunnit att tvätt och handla mat..pappa blev sjuk och ligger på sjukhus...mamma har bott här några dagar, och städning och annat pyssel ligger jag efter med. Så höstfixet får dröja och än har jag sommar både i sinnet och här hemma ;))...
    Kram på dej !
    Bia

    SvaraRadera
  10. De där äpplena såg galet goda ut!

    Ha en underbar helg! Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Hej min fina vän.
    Tack för dina varma ord hos mig....
    Nu gav du mig minsann en idé :) jag har också en gammal låga som jag har vinflaskor i, den är hur bökig som helst att flytta på när man ska dammsuga, nu ska den få hjul ;)
    Maten lät underbar, blev såå hungrig när jag läste.
    Du har det så vackert i ditt kök, nya gardiner inför hösten ska det bli hemma också, ska ta tag i städning och fönster inom kort :)
    Sköt om dig och ha en underbar fredag och helg.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera