fredag 20 oktober 2017

Cyklamen

Nu är jag hemma igen efter en Norrlandstripp 
då vi hjälpt min svärmor att flytta till en mindre och mer praktisk lägenhet.
Oj, så mycket saker det finns hos någon som bott på samma ställe i 47 år!
Nu är det i alla fall klart och jag hoppas att hon ska trivas i sin nya fina lägenhet.😊

Jag fick en del kommentarer om mina cyklamen i förra inlägget 
som jag ju tycker är väldigt lättskötta.
Ett tips som jag fick för flera år sedan då jag köpte mina första cyklamen,
 är att när de börjar sloka lite, 
bara sätta krukkanten under iskallt vatten direkt från kranen och spola i en skvätt.


Det fungerar perfekt och det blir varken för mycket eller för lite vatten 
när man väntar tills det syns på blomman att den är törstig.


Cyklamen är en alpväxt och gillar att ha det kallt om fötterna så om man vill vara riktigt snäll kan man lägga isbitar på fatet eller på botten av krukan.
Men det gör aldrig jag, det går ju bra ändå!


Krukorna är nya och kommer från Blomsterlandet.


Mitt elefantöra som jag visat flera gånger har fått en liten, liten blomma.
Jag har ju flera såna, men jag har då aldrig sett att någon blommat förut.


Just den här glömde jag bort ute på trappen i sommar
 och det verkade ju vara ett bra trick för att få den att trivas.


Idag är det fredag och jag njuter av att vara hemma och elda i kakelugnarna och tända ljus.
Borde plocka lite mossa till dörrkransar men det är så ruggigt ute 
så jag drar mig lite för att gå ut i skogen. 
Kanske imorgon?

Ha en fin helg!

Kramar / Ann

14 kommentarer:

  1. Har aldrig någon tur med Cyklamen...kanske vattnar jag ihjäl den, haha...vad vet jag ;)
    Elefant öra har jag aldrig haft...skulle kanske köpa en sådan i stället. Den är ju fin.
    Ja nu är hösten kommen på riktigt !!...minusgrader på natten och kyligt dagtid, burr !!
    Och om två månader är det jul !....tiden går fort.
    Önskar dig en toppenhelg !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi bott närmare varann kunde du ha fått ett skott av Elefantöra av mig. Jag har massor!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Bra tips med cyklamen för den lyckas jag inte med! Köpte dock 3 st idag, får hoppas de överlever helgen:) Tack för din söta kommentar också och japp, du gissar rätt...jag trivs inte här. Inte alls. Trist stad och konstigt folk! Vi får väl se hur framtiden ser ut.
    Stor kram till dig från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med Cyklamen och även med framtiden. Det blir nog bra ska du se!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Cyklamen gillade jag inte förr men när jag lärde mig att ha dem svalt och lägga isbitar är de fina och jag uppskattar den fina blomman, den är ju så vacker.
    Har aldrig sett blomma på elefantöra! Du måtte ha gröna fingrar.
    Ditt hem är så fint, du kan du!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vilken fin cyklamen du har! Brukar aldrig lyckas med dem, men skall ta till mig ditt tips. Jag köpte en för ett par veckor sen, men den står ute, för jag tänkte att där trivs den kanske bättre, för inomhus brukar de dö för mig....

    Elefantöra har jag en också, gillar den skarpt. Fick den som en pyttebebis i julas, och nu är den "vuxen" ;) Men några bebisar eller blommor har jag inte sett till ännu..

    Kram och trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart blir det bebisar på Elefantörat ska du se! Mina förökar sig hela tiden, snart har jag för många.
      Kram, Ann

      Radera
  5. Nu blev jag sugen på en cyklamen. Tack för tips. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Precis som många andra sagt så har jag inte lyckats med cyklamen men nu blev jag sugen på att göra ett nytt försök!
    Jag såg i ditt förra inlägg att ni får så mycket äpplen! Vilken lycka! Tänk att äppelmusten håller sig så länge!
    En sån box med äppelmust skulle jag inte ha något emot! Tänk om de ändå gick att köpa!

    Så du har varit uppe i norrland! Och jag har varit i Dalarna! Haha!
    Människan samlar verkligen på sig mycket i sitt bo!
    När vi tog över det här huset så fanns det mesta kvar här från svärmor. Hon tog bara med det absolut nödvändigaste när hon flyttade till sin etta på äldreboendet.
    Hon hade då bott här i huset i ca 45 år. Så innan vi själv kunde flytta in var vi tvungen att städa ut en massa. Inte bara från själva huset utan även från alla uthus som var fullproppade med saker (läs skrot)!

    Jag har också blomman elefantöra men har aldrig sett den blomma. Den kanske ska glömmas bort lite ibland!
    Jag fick min som bebis av min dottter och nu har den fått massor med bebisar som vuxit till sig. Så just nu har jag jättemånga men de är så fina!
    Ha en fin lördagskväll och lika fina dagar efter det!
    Kram, Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kul med mycket saker är det också och visst gjorde jag några fynd som fick följa med hem till oss istället för att ta plats i min svärmors lilla lägenhet. Men lite FÖR mycket prylar är inte bra!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Det måste kännas skönt att få din svärmor i en lättskött lägenhet, men ack, vilket jobba att flytta! Jag kan tro att det känns.

    Tack för tipset om cyklamen! Den är så jättefin.
    Tänk, att ditt elefantöra blommar! Det har jag nog aldrig sett. Har funderat på att skaffa en jag också. Din ser så jättefin ut! Vilket härligt växtsätt och krukan är verkligen jättefin.
    Ha en fortsatt skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade ju gärna fått skott från Elefantörat av mig om vi bott lite närmare varann!
      Kram, Ann

      Radera